Будь ласка увійдіть або зареєструйтесь
щоб мати доступ до контенту та обговорень.

Запитання:

Чи може староста села відповідно до нового Виборчого кодексу брати участь у місцевих виборах, претендуючи на посаду старости села та бути кандидатом ще й в депутати районної ради? 

Прошу звернути увагу на ту обставину, що на відміну від Закону України «Про місцеві вибори», який раніше унормовував це питання (частини 4 і 5 ст. 35), чинна редакція Виборчого кодексу України використовує дещо іншу нормотворчу конструкцію для врегулювання означеного запитання. Оскільки Виборчий кодекс не містить якоїсь однієї норми, положення якої давали б відповідь на поставлене запитання, то спробуємо застосувати системне тлумачення відповідних норм Виборчого кодексу, зокрема тих, що стосуються участі кандидатів у виборах депутатів районної ради, сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.

Приміром, декілька приписів з означеного запитання вміщує стаття 192. Основні засади місцевих виборів. Так, абзац перший частини 1 визначив, що вибори депутатів районної ради проводяться за системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, межі яких збігаються з межами сіл, селищ, міст, територій об’єднаних сільських, селищних, міських територіальних громад, що входять до складу відповідного району.

Поруч з цим, частина 6 розглядуваної статті закріпила припис, відповідно до якого вибори старости села, селища проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія одного або декількох населених пунктів (сіл, селищ), визначених сільською, селищною, міською радою об’єднаної територіальної громади з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою.

Частина 4 статті 216 «Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища» визначила, що особа може бути висунута кандидатом на відповідних місцевих виборах лише в одному виборчому окрузі і лише від однієї місцевої організації партії або шляхом самовисування.

Отже, якщо особа балотуватиметься на місцевих виборах і на посаду старости, і буде кандидатом в депутати районної ради, то така особа претендуватиме на участь у двох типах місцевих виборів, кожні з яких мають свій самостійний виборчий округ, зокрема:

- для виборів депутатів районної ради – багатомандатний виборчий округ, межі якого збігаються з межами сіл, селищ, міст, територій об’єднаних сільських, селищних, міських територіальних громад, що входять до складу відповідного району;

для виборів старости села, селища – єдиний одномандатний виборчий округ, до якого входить територія одного або декількох населених пунктів (сіл, селищ), визначених сільською, селищною, міською радою об’єднаної територіальної громади як старостинський округ.

Таким чином, це означатиме, що особа всупереч припису частини 4 статті 216 Виборчого кодексу буде висунута кандидатом на відповідних місцевих виборах більш, ніж в одному виборчому окрузі безвідносно того, чи дотримано вимоги щодо суб’єктів висування такого кандидата.

Висновок: старості села чи іншому виборцю для реалізації свого пасивного виборчого права, чинний Виборчий кодекс не передбачає можливості одночасно брати участь у місцевих виборах, претендуючи на посаду старости села, селища та бути кандидатом у депутати районної ради.

  • Повністю підтримую підхід, за якого Виборчий кодекс кандидату не дозволяє одночасно брати участь у місцевих виборах, претендуючи при цьому і на виборні посади, і на представницький мандат. Можливо для когось була би досить привабливою така собі "безпрограшна лотерея", однак, якщо подивитися з іншого боку, то не все й так добре у одночасного балотування. Уявіть собі ситуацію, що чинний староста одночасно балотується знову на старосту, і приміром, ще й на голову ОТГ чи депутата ради ОТГ. За такої ситуації староста може взагалі пролетіти як фанера над однією із європейських столиць. Справа у тому, що коли електорат, який підтримує того чи іншого кандидата поділиться навпіл, то кожної такої частки не вистачить для обрання ні старостою, ні головою ОТГ чи депутатом ради. Принаймні, таке моє бачення. Якщо хтось бачить це по-іншому, готовий продовжити мною розпочату дискусію.

  • Погоджуюсь з автором попереднього коментаря. Від себе ще додам, що люди повинні чітко знати, кого вони обирають, старосту чи депутата ради ОТГ. Якщо дозволити балотуватися на дві виборні посади одночасно, то це вже буде якась лотерея. І якщо бути більш точним, то лотерея із завідомо програшним варіантом для того, хто вирішив на виборах роздвоїтися.

Цитування, копіювання окремих частин тексту, републікація, передрук чи будь-яке інше поширення розміщеної тут інформації можливе тільки з письмової згоди власника веб-сайту.