Будь ласка увійдіть або зареєструйтесь
щоб мати доступ до контенту та обговорень.

Запитання:

Після прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (№1423-IX від 28.04.2021 р.) було спрощено землевпорядну документацію та зменшено кількість різних погоджувальних та дозвільних процедур. Можна коротко про основне в цих змінах, щоб можна було на пальцях людям пояснити ?

Коротко про головне, то це можна буде зробити, а ось, щоб на пальцях, то через наявність деяких не дуже простих нормотворчих конструкцій в головному земельному законі України, мабуть не зовсім вийде. Втім, як би там не було, має вийти значно простіше, аніж самостійно з'ясовувати той чи інший припис Земельного кодексу. Тож поїхали ...

Після 27.05.2021 р. особі не треба звертатися до органу місцевого самоврядування з проханням надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою, якщо така особа вже користується відповідною земельною ділянкою та хоче її приватизувати.

Відповідно до нової редакції статті 118 Земельного кодексу України, громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає до органу місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду, клопотання про передачу йому такої ділянки у власність.

Ця норма стосується і земельних ділянок, право на які виникло раніше, що є досить логічним, оскільки у разі виникнення права раніше або розміщення на земельній ділянці будівель та споруд, які належать особі, що звертається з відповідним клопотанням, сам дозвіл носивби формальний характер.

Відтепер громадянин пише клопотання, до якого додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що за нових правил замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення. А відповідний орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.

Поруч з цим, дещо змінився порядок прийняття місцевими радами рішень про відчуження земельних ділянок з власності територіальних громад. Так, частину другу статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнили новим абзацом, згідно з яким рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Норма у 2/3 голосів депутатів місцевої ради або як її ще називають "кваліфікована більшість" щодо безоплатної передачі земель комунальної власності у приватну є нормативним запобіжником від корупційних дій на місцевому рівні.

Отже, при прийнятті відповідних рішень тепер потрібно чітко розмежувати земельні ділянки на 2 категорії:

1) землі, які передаються безоплатно з  комунальної у приватну власність та перебувають у користуванні громадян або на земельній ділянці розташований житловий будинок, інша будівля чи споруда, яка належить, громадянину, що звернувся з клопотанням про передачу земельної ділянки, а також земельні ділянки право на які виникло раніше (в цих випадках для прийняття рішення про передачу у власність достатньо звичайної більшості);

2) інші земельні ділянки, які передаються безоплатно з  комунальної власності у приватну власність (в цих випадках для прийняття відповідного рішення раді необхідно зібрати 2/3 голосів депутатів від загального складу ради).

Що стосується невитребуваних земельних часток (паїв), то у відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», до 2025 року громадянам надане право витребувати такі паї – тобто завершувати реалізацію свого права, яке виникло раніше. У разі не витребування потенційними власниками відповідного майна у встановлений законом строк (тобто до 01.01.2025 р.) ці земельні частки (паї) перейдуть до комунальної власності після проходження процедури визнання майна безхазяйним. Тому, якщо зараз громадяни звертаються із заявою про витребування своєї земельної частки (паю) до ради громади, то рішення про передачу такої земельної ділянки приймається простою більшістю голосів депутатів відповідної ради.  

  • Доброго вечора. Чи правильно я розумію норму частини 2 статті 59 з практичної сторони, а саме: 2/3 голосів депутатів потрібно для кінцевого рішення про передачу земельної ділянки у приватну власність, а для одного рішення, коли рада громадянину надає дозвіл на виготовлення детального плану, вистачить і простої більшості голосів ???

    • Адміністратор 16.09.2021 - 21:39

      Так, все правильно.

Цитування, копіювання окремих частин тексту, републікація, передрук чи будь-яке інше поширення розміщеної тут інформації можливе тільки з письмової згоди власника веб-сайту.